تبلیغات
حفظ قرآن - حسد در دو چیز

حفظ قرآن

خیرکم من تعلم القرآن و علمه

جمعه 5 آذر 1389

حسد در دو چیز

نویسنده: عبیدالله   طبقه بندی: فضائل حفظ قرآن، 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا

قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَا حَسَدَ إِلَّا علی اثْنَتَیْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ یَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّیْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ وَ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّیْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ(1)

رسول اکرم(صلی الله علیه وسلم) فرمودند:«حسد جز در دو مورد و جز بر دو شخص جائز نیست. یکی آنکس که خداوند متعال به او نعمت تلاوت قرآن کریم را عطا کرده و او شب و روز به آن مشغول است و دیگری آنکس که خداوند او را مال بسیار عطا کرده و او شب و روز از آن در راه خدا خرج می کند»

از عموم آیات قرآن کریم و از احادیث زیادی، بدی و جائز نبودن حسد، مطلقا ثابت است. در این حدیث فقط درباره دو نفر جوائز آن معلوم میشود و چونکه روایات عدم جواز حسد بیشتر و مشهورترند از این جهت علماء برای این حدیث دو مطلب بیان کرده اند: اول اینکه حسد در این حدیث به معنای رشک و غبطه است و حسد و غبطه با هم فرق دارند. حسد اینست که نعمتی را نزد

کسی ببینیم و آرزو کنیم که کاش فلانی این نعمت را نمی داشت، خواه حصول آن را نزد خود آرزو کنیم و یا نکنیم، و غبطه یعنی آنکه داشتن آن را برای خود آرزو کنیم قطع نظر از اینکه دیگران هم آن را داشته باشند و یا نداشته باشند. و از آن جا که حسد بنابر اجماع حرام است لذا علماء در این حدیث، حسد را مجازا به معنای غبطه مراد گرفته اند که در امور دنیوی مباح است و در امور دینی مستحب.

 

عَنْ أَبِی مُوسَى الْأَشْعَرِیِّ قَالَ

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِی یَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ الْأُتْرُجَّةِ رِیحُهَا طَیِّبٌ وَطَعْمُهَا طَیِّبٌ وَمَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِی لَا یَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ التَّمْرَةِ لَا رِیحَ لَهَا وَطَعْمُهَا حُلْوٌ وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِی یَقْرَأُ الْقُرْآنَ مَثَلُ الرَّیْحَانَةِ رِیحُهَا طَیِّبٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِی لَا یَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَمَثَلِ الْحَنْظَلَةِ لَیْسَ لَهَا رِیحٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ.(2)

رسول اکرم(صلی الله علیه وسلم) فرموده اند:«مثالِ آن مسلمانی که قرآن را تلاوت می کند مانند ترنج است که هم بوی خوش دارد و هم مزه ی خوش، و مثالِ آن مسلمانی که قرآن را تلاوت نمی کند مانند خرما است که بوی خوش ندارد اما مزه اش شیرین است؛ و مثال آن منافق که قرآن را تلاوت می کند، مانند ریحان است که بوی خوش دارد ولی طعمش تلخ است؛ و مثال آن منافق که قرآن را تلاوت نمی کند مانند حنظل است که بوی ندارد و طعمش تلخ است.»


(1) رواه البخاری و الترمذی و النسائی و مسلم و فی روایة عبدالله بن مسعود بلفظ«لا حسد الا فی اثنین»

(2)رواه البخاری و مسلم والنسائی و ابن ماجة

نظرسنجی

    چند جزء از قرآن کریم را حفظ هستید؟






پایگاه قرآن آنلاین و تلاوت قرآن قرآن کریم به صورت فلش free counters
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :